Με τεκμηριωμένη κριτική στις αδικίες που συνεχίζει αν καλλιεργεί ο προϋπολογισμός της Κυβέρνησης ΝΔ για το 2025, πραγματοποιήθηκε η τοποθέτηση του Τομεάρχη Οικονομικών & Ανάπτυξης Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτή Ηρακλείου, Χάρη Μαμουλάκη, στην Ολομέλεια της Βουλής.
Ο Χάρης Μαμουλάκης υπενθύμισε ότι τέτοιες μέρες πριν 6 χρόνια, όπου στην κορυφαία αυτή Κοινοβουλευτική διαδικασία, ψηφίστηκε ο πρώτος προϋπολογισμός, με την σφραγίδα του ΣΥΡΙΖΑ, που έδωσε βαθιά ανάσα στην χώρα μετά τα μνημόνια «ένας προϋπολογισμός της εξυγίανσης και της αισιοδοξίας για το μέλλον» όπως ανέφερε, τονίζοντας: «Είναι καλό να θυμόμαστε, διότι κάποιοι χρεωκοπήσαν τη χώρα. Μάλιστα ακόμα και τώρα πρωτοστατούν στα κυβερνητικά έδρανα. Παράγοντες πολιτικοί οι οποίοι έχουν κάποιες ευθύνες. Αλλά και μαύρη επέτειος, διότι τον Δεκέμβριο του 2019 ψηφίστηκε ο πτωχευτικός κώδικας του κ. Μητσοτάκη, που τώρα βλέπουμε τις αρνητικές επιπτώσεις του στην ελληνική κοινωνία με την στέγη προμετωπίδα για να μπορέσουν να εργαλειοποιήσουν τα fands αυτό που συντελείται και μας παρουσιάζουν σαν ανάπτυξη».
Αναφερόμενος στον «μνημονιακής λογικής προϋπολογισμό του 2025», όπως τον χαρακτήρισε, ο Χάρης Μαμουλάκης επεσήμανε ότι «Σε συνδυασμό με το μεσοπρόθεσμο, δημιουργούν ασφυκτικές συνθήκες τόσο για τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα όσο και για την ιδιωτική κατανάλωση των νοικοκυριών, ενώ οι εξωγενείς γεωπολιτικοί κίνδυνοι, η εκτίναξη του δημόσιου χρέους, το δημογραφικό και η ανύπαρκτη θωράκιση απέναντι στην εγκληματική αλλαγή, την κλιματική κρίση, ελλοχεύουν. Καμία κουβέντα δε για την επερχόμενη οικονομική ύφεση, την ασθενική οικονομική πορεία της Ευρωζώνης και το πώς θα μπορέσει η χώρα να ενισχύσει το εξαγωγικό της προφίλ και τι θα συμβεί εν τέλη με την ατμομηχανή του τουρισμού που είδαμε πόσο ευάλωτη είναι τα προηγούμενα χρόνια. Για τους πολίτες, η Κυβέρνηση της ΝΔ αποφάσισε την ανελαστική οριζόντια οικονομική τους αφαίμαξη μέσω κυρίως της έμμεσης φορολογίας και με τα φυσικά πρόσωπα να πληρώνουν την μερίδα του λέοντος στα έσοδα από την φορολογία εισοδήματος. Δεν υπάρχει τίποτα πιο άδικο, τίποτα πιο άνισο από την ισότητα μεταξύ ανίσων. Και η οριζόντια φορολογία που σωρεύει υπερκέρδη έτος προς έτος είναι άδικη απέναντι στο κοινωνικό σύνολο που περιμένει λύσει και αντ’ αυτού, βλέπει την ταπεινωμένη αγοραστική του δύναμη, σύμφωνα και με τα στοιχεία της Eurostat. Αλλά και το μεγάλο «σχέδιο Μάρσαλ το Ταμείο Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης να μην φτάνει στην πραγματική οικονομία και να κατευθύνεται σε συγκεκριμένες λίγους και εκλεκτούς φίλους της Κυβέρνησης.».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Χάρης Μαμουλάκης και σε χαρακτηριστικά στοιχεία του προϋπολογισμού, σε νούμερα που μαρτυρούν την πραγματικότητα, τονίζοντας: «Φέτος θα πληρώσουμε 2,5 δισ. παραπάνω σε φόρους σε σχέση με το 2024, 1,5 δισ. σε ΦΠΑ και 1 δισ. σε φόρο εισοδήματος. Θα πληρώνουμε σε σχέση με το 2021, 21 δισ. περισσότερους φόρους! Αύξηση της τάξεως του 44% από το 2021, το 2025.».
Αναλυτικότερα, οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ
Για το ΑΕΠ, όπου παρουσίαση από την πλευρά της Κυβέρνησης ΝΔ της ανάπτυξης μέσω της αύξησης του ονομαστικού και όχι του πραγματικού ΑΕΠ είναι πλασματική σε μία περίοδο πληθωριστικών πιέσεων και εντόνων γεωπολιτικών εξελίξεων και εντάσεων διεθνώς αλλά και στην ευρύτερη περιοχή μας. Ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας της Ελλάδας ξεπερνά αυτόν της Ευρωζώνης καθώς η ελληνική οικονομία προέρχεται από πτώχευση και κρίση χρέους που εξαφάνισε το 30% του ΑΕΠ. Αν θέλουμε να μιλήσουμε για ρυθμό ανάπτυξης οφείλουμε να μιλήσουμε συνδυαστικά για την επιδείνωση του βιοτικού επιπέδου των ελληνικών νοικοκυριών, τη φτωχοποίηση της υπαίθρου, την καταβαράθρωση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, την εκτίναξη του δημόσιου χρέους και του ελλείμματος του ισοζυγίου των τρεχουσών συναλλαγών. Να μιλήσουμε συνδυαστικά για την εκτίναξη των κερδών των καρτέλ της ενέργειας, των σούπερ μάρκετ και των διυλιστηρίων, τα υπερκέρδη των ισχυρών επιχειρηματικών κύκλων, την αύξηση των τουριστικών εσόδων του μαζικού τουρισμού και της βραχυχρόνιας μίσθωσης, την πώληση των κόκκινων δανείων σε servicers και την εκτίναξη των τιμών της αγοράς ακινήτων λόγω της golden visa.
Για το πρωτογενές αποτέλεσμα και το χρέος, όπου οι καλύτερες επιδόσεις στους στόχους για τα πλεονάσματα θα μπορούσαν να κατευθυνθούν σε μία σειρά παρεμβάσεων προκειμένου για την αύξηση των εισοδημάτων και τη μείωση των φόρων για τις χαμηλές εισοδηματικές κατηγορίες. Έκτακτες δαπάνες δεν έγιναν καθώς το ΑΙΓΙΣ και τα μεγάλα έργα του Ταμείου Ανθεκτικότητας & Ανάκαμψης δεν προχώρησαν εντός του έτους. Ανάπτυξη ισχνή και κυρίως σε ονομαστικές τιμές με τον τουρισμό ως βασική πηγή. Αποδεικνύεται ότι η κυβέρνηση από το 2023 υλοποιεί μεσοπρόθεσμο πριν το μεσοπρόθεσμο με δημοσιονομικούς κόφτες προκαλώντας υπερπλεονάσματα που απ’ το 2025 και μετά θα είναι η κανονικότητα. Εξηγείται έτσι η απροθυμία της να υλοποιήσει σημαντικά έργα υποδομών και να αποκαταστήσει τις μεγάλες καταστροφές της κλιματικής κρίσης και της καταιγίδας Daniel. Για το δημόσιο χρέος να θυμίσουμε ότι το ρύθμισε ο ΣΥΡΙΖΑ. Ως προς τη περαιτέρω μείωση του δημόσιου χρέους κατά τα τελευταία χρόνια που είναι μεν μία θετική εξέλιξη της ελληνικής οικονομίας υπάρχουν ωστόσο σημεία που χρειάζονται διευκρινήσεις. Το πρώτο είναι ότι το ελληνικό δημόσιο χρέος σαν ποσοστό του ΑΕΠ, παρά τη μείωσή του, παραμένει το υψηλότερο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με διαφορά. Το δεύτερο είναι ότι παρότι το χρέος έχει μειωθεί σαν ποσοστό του ΑΕΠ, έχει αυξηθεί σαν ονομαστικό μέγεθος. Το τρίτο είναι ότι η μείωση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ οφείλεται κυρίως στον πληθωρισμό και τη συνακόλουθη αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ.
Για τις επενδύσεις, όπου οι άμεσες ξένες επενδύσεις οφείλονται κατά κύριο λόγο στην πολιτική της golden visa, στην αγορά δανείων από τους servicers και στις εξαγορές επιχειρήσεων και υποδομών με χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της Αττικής Οδού αλλά και λιμανιών όπως του Ηρακλείου. Δεν αποτελούνε παραγωγικές επενδύσεις ικανές να τροφοδοτήσουν το ΑΕΠ και την απασχόληση. Ο λόγος επενδύσεων προς ΑΕΠ για το 2023 ήταν στο 13,9% ενώ ο Μ.Ο της Ευρωζώνης είναι 22,2%. Παράλληλα, οι εκτιμήσεις δεν μπορεί να είναι αισιόδοξες καθώς οι απορροφήσεις των πόρων του ταμείου ανάκαμψης δεν είναι ικανοποιητικές και η διάχυση τους στο σύνολο της παραγωγικής οικονομίας προβληματική. Η επενδυτική βαθμίδα αποτελεί όνειρο που δεν υλοποιείται λόγω των ανησυχιών για την εκτίναξη του δημόσιου χρέους, του προβληματικού ισοζυγίου πληρωμών και τους κινδύνους που εκτίθεται η ελληνική οικονομία. Όσο για τις εγχώριες επενδύσεις ωφελούμενοι είναι μόνο οι ισχυροί παίκτες που δεν έχουν στην πραγματικότητα ανάγκη χρηματοδοτικής στήριξης και χρησιμοποιούν το δανειακό σκέλος του ταμείου ανάκαμψης για βελτίωση του κόστους δανεισμού. Μεγάλοι χαμένοι οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες και οι ελεύθεροι επαγγελματίες ενώ η συνολικότερη απορρόφηση των διαρθρωτικών ταμείων στηρίζεται ουσιαστικά στα μεταφερόμενα έργα από την προηγούμενη προγραμματική περίοδο.
Για το επενδυτικό κενό, όπου η Κυβέρνηση προσπαθεί να παραπλανήσει συγκρίνοντας τις ελληνικές συνθήκες των επενδύσεων με έναν ευρωπαϊκό μέσο όρο που αυτή την περίοδο πλήττεται πχ λόγω της ασθμαίνουσας πορεία στις οικονομίες της ευρωζώνης. Οι οικονομικοί αναλυτές όμως ενδιαφέρονται όχι για τη μείωση του επενδυτικού κενού σε ετήσια βάση αλλά για την κάλυψη του κενού που έχει δημιουργηθεί την τελευταία δεκαπενταετία από την έναρξη της κρίσης χρέους. Σύμφωνα με το Fitch ΔΕΚ 2024: ο δείκτης επενδύσεων 15,6% προς το ΑΕΠ εξακολουθεί να είναι χαμηλός σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ και το επίπεδο του ΑΕΠ είναι σχεδόν 20 ποσοστιαίες μονάδες κάτω από το ανώτατο όριο του 2007. Όταν ο κ. Μητσοτάκης αναφέρεται σε υπερ -διπλασιασμό από το 2019 των δημόσιων επενδύσεων σε τομείς όπως η υγεία, η ασφάλεια και η πολιτική προστασία να του θυμίσουμε την αλήθεια δηλαδή ότι πληρώνουμε από τη τσέπη μας το 35% των δαπανών υγείας, ότι έκλεισαν 200 σχολεία και ότι κάηκαν από το 2021 τέσσερα εκατομμύρια στρέμματα.
Για το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών όπου σύμφωνα με στοιχεία της ΤτΕ το 2019 ανέρχονταν σε -2.725,5 και το 2023 έφτασε σε 13.930,6. Η ΝΔ δηλαδή κατά τη κυβερνητική της θητεία κατάφερε να αυξήσει το έλλειμμα κατά 411,13%. Ομοίως, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών κινείται ανοδικά τους τελευταίους μήνες ενώ ίσα που κατάφερε να κινηθεί θετικά τον μήνα Ιούλιο που καταγράφεται η κορύφωση των τουριστικών εσόδων. Σύμφωνα με τη ΤτΕ το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών στο 9μηνο ανήλθε στα 7,7 δισ. ευρώ. Την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών αυξήθηκε κατά 1,0 δισ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Η δε Eurostat κατατάσσει την Ελλάδα στη τρίτη χαμηλότερη θέση της ΕΕ όσον αφορά τις εξαγωγές αγαθών και στην έβδομη χαμηλότερη θέση όσον αφορά τις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών (στοιχεία του 2023). Το ΚΕΠΕ αντίστοιχα τον Ιούνιο του 2024 τονίζει το πρόβλημα του ελλείμματος ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, εξαιτίας κυρίως της μεγάλης ανισορροπίας του Ισοζυγίου Αγαθών χωρίς καύσιμα και πλοία με παράλληλη αναφορά στους παράγοντες που συντελούν στη δημιουργία αυτής της ανισορροπίας. Τα δεδομένα αυτά προκαλούν ανησυχία στους οικονομικούς αναλυτές, απομακρύνουν το ενδεχόμενο της απόκτησης της επενδυτικής βαθμίδας και αποδεικνύουν την πλήρη αποτυχία της κυβερνητικής αναπτυξιακής πολιτικής. Η αύξηση της εξωτερικής ζήτησης δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη λόγω της στασιμότητας της ευρωζώνης και της κλιμάκωσης του πολέμου στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή ενώ, το τουριστικό προϊόν όπως προαναφέρθηκε δείχνει σημάδια κορεσμού τόσο στην προσφορά όσο και στη ζήτηση.
Για την ανεργία, όπου σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η Eurostat του Οκτωβρίου 2024 ο εποχικά προσαρμοσμένος δείκτης ανεργίας στη ζώνη του ευρώ ανήλθε σε 6,3% ενώ στην ΕΕ στο 5,9% παρουσιάζοντας πτωτική πορεία. Στην Ελλάδα το ποσοστό ανεργίας ανήλθε σε 9,8% που αντιστοιχεί σε 467 χιλιάδες ανέργους, παρουσιάζοντας μείωση 1% έναντι του Οκτωβρίου του 2023 αλλά αύξηση 0,4% έναντι του Σεπτεμβρίου του 2024. Ποσοστό που μας φέρνει στην προτελευταία χειρότερη θέση. Το δε ποσοστό ανεργίας των νέων ηλικίας κάτω των 25 ετών ανήλθε σε 23,3% που αντιστοιχεί σε 59 χιλιάδες νέους. Άρα, όταν η ΝΔ κάνει πανηγυρικές αναφορές στα μονοψήφιο ποσοστό ανεργίας 9,7% για πρώτη φορά μετά από το 2009 καλό θα ήτανε να παρουσιάζει και τη συγκριτική διαχρονικά θέση της χώρας μας έναντι της υπόλοιπης ΕΕ. Επίσης, να επισημάνουμε ότι η κυβέρνηση εξακολουθεί να κρύβεται πίσω από τη μηχανιστική της ΕΛΣΤΑΤ για να κρύψει το πραγματικό πρόβλημα της μαύρης εργασίας και της υψηλής ανεργίας όπως αυτή εμφανίζεται στα πραγματικά δεδομένα της ΔΥΠΑ. Μόνο μία στις 3 θέσεις εργασίας είναι πλήρους απασχόλησης ενώ η εργοδοτική ασυδοσία και οι ανύπαρκτοι ελεγκτικοί μηχανισμοί συνθλίβουν το εργατικό δυναμικό. Η απασχόληση των νέων είναι από τις χαμηλότερες στην Ευρώπη και οι απολαβές της γυναικείας απασχόλησης εξακολουθούν να υπολείπονται. Όσο για το ταμείο ανάκαμψης, η διαχείριση του από την κυβέρνηση αποδεικνύει ότι αυτή δεν μπορεί να μεταφραστεί σε ισχυρή απασχόληση και αναπτυξιακή δυναμική.
Για τους μισθούς, τον δείκτη τιμών καταναλωτή και την αγοραστική δύναμη, όπου σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Eurostat σχετικά με τους ετήσιους μισθούς στην ΕΕ το 2023 και παρότι οι μέσες ετήσιες αποδοχές των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης ανήλθαν σε 17.013 ευρώ έναντι 16.407 ευρώ το 2022 η ποσοστιαία μεταβολή διαμορφώθηκε στο 3,69% και αποτελεί μία από τις χειρότερες επιδόσεις σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Το 2022 η Ελλάδα ξεπερνούσε την Πολωνία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία και τη Βουλγαρία. Το 2023 ξεπερνάμε οριακά την Ουγγαρία, η οποία πλησίασε πολύ την Ελλάδα ύστερα από ετήσια αύξηση 17,46% και «καθαρά» μόνο τη Βουλγαρία ή οποία παραμένει στην τελευταία θέση. Ακόμη και με τα 17.013 ευρώ είμαστε η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που εξακολουθούμε να έχουμε μέσες ετήσιες αποδοχές χαμηλότερες (έστω και οριακά) σε σχέση με τα προ 10ετίας επίπεδα (17.052 ευρώ το 2014), ενώ είναι δεδομένο ότι η χώρα δεν έχει ανακτήσει ακόμη τα προ οικονομικής κρίσης επίπεδα. οι Έλληνες έχουν τους χαμηλότερους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27, μαζί με τους Βούλγαρους, ενώ ο ΟΟΣΑ κατατάσσει την Ελλάδα τρίτη από το τέλος παγκοσμίως στους μισθούς, ξεπερνώντας μόνο το Μεξικό και την Κολομβία. Το 2024 και το 2025 ποια θα είναι άραγε η κατάταξή μας με βάση τις κυβερνητικές επιλογές;
Για τον δείκτη τιμών καταναλωτή, όπου η ΝΔ εκτιμά ότι ο Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (Εν.ΔΤΚ) θα προσεγγίσει το 2025 το μεσοπρόθεσμο στόχο της ΕΚΤ (+2,1%). Σε ποια στοιχεία στηρίχθηκε η εκτίμηση αυτή τη στιγμή που εντός του 2024 ο πληθωρισμός ενισχυόμενος από την αισχροκέρδεια παρέμεινε σε επίπεδα άνω του 3% με αυξητικές τάσεις το φθινόπωρο. Παράλληλα να τονίσουμε ότι οι μισθοί θα πρέπει να εξετάζονται συνδυαστικά με το δείκτη τιμών καταναλωτή και την αγοραστική δύναμη. Μπορεί η ΝΔ να υποστηρίζει ότι στην περίοδο 2019-2023 η Ελλάδα είχε τη μικρότερη αύξηση του γενικού δείκτη τιμών στην ΕΕ (13,1%) αληθές με βάση τα στοιχεία της Eurostat επισημαίνονται ωστόσο τα εξής: Η ΝΔ επιχειρεί να συμπεριλάβει τη συνολική περίοδο διακυβέρνησής της που ξεκινάει το 2019 αλλά ο μέσος ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα το 2019 ήταν μόλις 0,5% και το 2020 ήταν αρνητικός -1,3%. Ο πληθωρισμός εμφανίστηκε στα τέλη του 2021, κορυφώθηκε στη διάρκεια του 2022 και περιορίστηκε το 2023. Επομένως, η «σωρευτική αύξηση των τιμών καταναλωτή» από το 2019 δεν είναι το καλύτερο μέτρο σύγκρισης. Σύμφωνα με δημοσιευμένα στοιχεία της Eurostat για το 2023 με τελευταία επικαιροποίηση τον Αύγουστο του 2024 ως προς την αγοραστική δύναμη των Ελλήνων αυτή είναι 7η από το τέλος ξεπερνώντας την Βουλγαρία, το Μαυροβούνιο, τη Σερβία, τη Β. Μακεδονία, τη Βοσνία Ερζεγοβίνη και την Αλβανία.
Για το Ταμείο Ανθεκτικότητας & Ανάκαμψης, όπου έχουν ενταχθεί 814 έργα στο σκέλος των επιχορηγήσεων συνολικού προϋπολογισμού 22,2 δις ευρώ και έχουν εκταμιευτεί για την Ελλάδα από το 2021 έως και τον Οκτώβριο του 2024 18,2 δις ευρώ (8,59 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις και 9,62 δισ. ευρώ σε δάνεια). Το αναθεωρημένο πλέον Ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0), καλύπτει επενδύσεις αξίας 35,95 δισ. ευρώ, εκ των οποίων ποσό 18,22 δισ. ευρώ αφορά σε επιχορηγήσεις και ποσό 17,73 δισ. ευρώ σε δάνεια. Σχολιασμός: Για το 2024 η εκτίμηση είναι ότι η μείωση των εσόδων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα ανέρχεται σε 205 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις του κρατικού προϋπολογισμού του 2024. Αντίστοιχα στο σκέλος των δαπανών η μείωση σε σύγκριση με τις αρχικές εκτιμήσεις του ΚΠ 2024 εκτιμάται σε 317 εκατ. ευρώ. Γιατί να πιστέψουμε ότι το 2025 θα πραγματοποιηθεί η αύξηση κατά 1.600 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με τις εκτιμήσεις για το 2024;
Για τα νέα μόνιμα δημοσιονομικά μέτρα, μέτρα που κρίθηκαν και βρέθηκαν ανεπαρκή από το σύνολο των θεσμικών φορέων του παραγωγικού τομέα και της απασχόλησης. Η κυβέρνηση συνεχίζει το επικοινωνιακό της παιχνίδι με τις συντάξεις για την επιστροφή των αναδρομικών, οι κοινωνικές ανισότητες έχουν εκτιναχθεί, το κόστος των ιδιωτικών δαπανών στη δημόσια υγεία και στην παιδεία διαρκώς αυξάνεται και η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα καταρρέει. Όσο για την αντιμετώπιση του στεγαστικού και δημογραφικού προβλήματος πέρα από τις ανύπαρκτες ουσιαστικά παρεμβάσεις της κυβέρνησης και την αποτυχία του προγράμματος σπίτι μου αποτελεί και ένα μακροχρόνιο πρόβλημα που δεν θα μπορούσε να λυθεί με αποσπασματικά μέτρα εντός του 2025 αλλά με γενναίες πολιτικές που η κυβέρνηση ούτε καν διαπραγματεύεται. Όπως είναι γνωστό η αγοραστική δύναμη του ελληνικού νοικοκυριού βρίσκεται στην τελευταία θέση της Ευρώπης ενώ η κυβέρνηση αρνείται να συζητήσει την μείωση του ΦΠΑ στα βασικά καταναλωτικά αγαθά και του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα υγρά καύσιμα, γιατί δεν θέλει να χαλάσει τη συνταγή παραγωγής μνημονιακών υπερ- πλεονασμάτων.
Για τα έσοδα σε δημοσιονομική βάση, όπου η πολιτικής της αφαίμαξης των ασθενέστερων οικονομικών στρωμάτων συνεχίζεται αφού οι έμμεσοι φόροι θα αυξηθούν εκ νέου το 2025. Η τακτική της υπερφορολόγησης που ακολουθεί η ΝΔ έχει οδηγήσει σε αύξηση της τάξεως 42,5% (20 δις ευρώ ετησίως) από το 2021. Το 2025 οι φορολογούμενοι αναμένεται να πληρώσουν 2,5 δις περισσότερους φόρους εκ των οποίων 1,5 δις αφορά περισσότερο ΦΠΑ και ΕΦΚ και 1 δις περισσότερο φόρο εισοδήματος. Οι Έλληνες το 2024 πλήρωσαν 15 δις ευρώ περισσότερους φόρους συγκριτικά με το 2019. Τα συνολικά φορολογικά έσοδα την πενταετία 2019-2024 αναμένεται να αυξηθούν με τριπλάσια ταχύτητα σε σχέση με την αύξηση του εθνικού εισοδήματος. Στον προϋπολογισμό του 2025 ομολογούνται τα υπερκέρδη από τη φορολογία και απωσιοπούνται οι ανισότητες και η κατάσταση αποσύνθεσης του κοινωνικού κράτους. Οι βολικές” συγκρίσεις με το 2019, το μόνο που αποδεικνύουν είναι πως η Νέα Δημοκρατία παρέλαβε από τον ΣΥΡΙΖΑ μία οικονομία εκτός μνημονίων, με ανθεκτικότητα και γεμάτα ταμεία και αυτό που κάνει εδώ και πέντε χρόνια είναι ανακατανομή εισοδημάτων υπέρ των πλουσίων ένα πάρτι κατασπατάλησης δημοσίου χρήματος σε ημέτερους και έκτακτη επιδοματική πολιτική όταν τα αποτελέσματα των πολιτικών της, φτάνουν την κοινωνική δυσαρέσκεια για το ελλιπές εισόδημα στα ύψη.
Το άρθρο “Χ. Μαμουλάκης: Προϋπολογισμός 2025, με 2,5 δισ. περισσότερους φόρους για τους πολίτες“, δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στο CRETA24.