Κλειστός παραμένει για τους διερχόμενους οδηγούς ο δρόμος Ηράκλειο – Μεσαρά, παρατείνοντας έτσι την ταλαιπωρία των πολιτών.
Μιλώντας στον Περιφερειακό Τηλεοπτικό Σταθμό CRETA και στην εκπομπή Live με την Αντιγόνη, ο Διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ Γιώργος Αγαπάκης εξήγησε πως γίνονται όλες οι απαραίτητες προσπάθειες που χρειάζονται για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες. «Έχουμε κάποια αποτελέσματα των ενεργειών αυτών, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε όμως το εξής, όταν έχουμε τέτοιου είδους φυσικές καταστροφές και έκτασης, δεν είναι πράγματα που αποκαθίστανται σε μια βδομάδα ή σε μια ημέρα. Καταρχάς απαιτούνται οι απαραίτητες γεωτεχνικές έρευνες, στην συνέχεια απαιτείται να εκπονηθούν οι απαιτούμενες μελέτες και ακολούθως τα αντίστοιχα έργα, τα έργα δεν είναι έτοιμα από πριν. Πρέπει να γίνει μια σχετική διαδικασία κατοχύρωσης και ανάθεσης. Επομένως, στο μεσοδιάστημα που πέρασε έχουμε κάνει τις αντίστοιχες ενέργειες, που έχουν να κάνουν με τις γεωτεχνικές έρευνες, με την εκπόνηση μελετών, αρκετές μελέτες ήδη έχουν εκπονηθεί, δεν έχουν ολοκληρωθεί όμως όλες. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι μετά από τεχνικές προτάσεις που κάναμε στο υπουργείο Υποδομών έχει εγκριθεί η ένταξη της πράξης των έργων αυτών, στο εθνικό πρόγραμμα ανάπτυξης, είναι το καινούριο Π.Δ.Ε. με απόφαση του υπουργού Υποδομών, πριν από 3 – 4 μέρες περίπου. Άρα η πρώτη ουσιαστική ενέργεια έχουν γίνει, δηλαδή ότι τα έργα έχουν ενταχθεί».
Αναφορικά με τα 9,5 εκ. ευρώ που υπολογίζεται πως είναι το κόστος, για την αποκατάσταση του δρόμου Ηράκλειο – Μεσαρά, ο κ. Αγαπάκης διευκρίνισε πως εκεί που έγινε η κατολίσθηση είναι ένα συγκεκριμένο σημείο, μία συγκεκριμένη περιοχή. «Εκτός όμως από την περιοχή αυτή που δημιούργησε το πρόβλημα και σήμερα δεν περνάει κανείς από εκεί, παρά μόνο από ένα πολύ λεπτό σημείο που είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο, υπάρχουν και άλλες τέσσερις θέσεις που ναι μεν δεν έχουν παρουσιαστεί προβλήματα αλλά έχουμε ενδείξεις και μετρήσεις ότι πιθανών στο μέλλον να παρουσιάσουν κάτι ανάλογο. Για να μη συμβούν αυτά τα πράγματα στο μέλλον, έχουμε κάνει σχετικές μελέτες και σε κάποιες περιπτώσεις εκπονούνται ήδη μελέτες, ώστε παράλληλα να γίνουν επεμβάσεις σε όλες αυτές τις περιοχές. Μιλάμε για μια περιοχή περίπου 1-1,5 χλμ. που είναι ιδιαίτερα δύσκολη και ιδιαίτερα προβληματική από πλευράς ποιότητας εδαφών που είναι πολύ χαλαρά τα εδάφη και με πολλά νερά ειδικά τη χειμερινή περίοδο, να γίνουν επεμβάσεις προκειμένου να μην έχουμε αυτά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν όπως στη συγκεκριμένη περιοχή του Πανασού. Συνεπώς δεν μιλάμε για μία επέμβαση αλλά για πέντε διαφορετικές επεμβάσεις που είναι απαραίτητες. Δεν μπορούμε να έχουμε την κυκλοφορία και με τις παρεμβάσεις αυτές».
Σύμφωνα με τον κ. Αγαπάκη, το πρόβλημα εκεί παρουσιάστηκε – με βάση τα στοιχεία και τα ερευνητικά που έχουν γίνει ενώ υπάρχουν και απόψεις εμπειρογνωμόνων – διότι η περιοχή έχει πολύ ασθενή, χαλαρά εδάφη έδρασης. «Γι’ αυτό γίνονται και πολλές κατολισθήσεις από μόνες τους χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση στην περιοχή του Πανασού κλπ. Επίσης, έχει πολλά νερά τη χειμερινή περίοδο, υπάρχουν πηγές που έχουν νερό και το καλοκαίρι. Αυτό δημιούργησε συνθήκες κατολίσθησης στην περιοχή, για το λόγο αυτό πρέπει να γίνονται εργασίες που είναι κάτω από τη στάθμη του φυσικού εδάφους, πρέπει να σκαφτεί δηλαδή όλος ο δρόμος, να κατέβει κάτω από τη στάθμη καθώς έχει διαπιστωθεί ότι η θραύση του φυσικού εδάφους έγινε 8,5 μέτρα κάτω από το φυσικό έδαφος. Πρέπει να κατέβουμε κάτω από το φυσικό έδαφος, να κατασκευάσουμε αποστραγγιστικές τάφρους, αποστραγγιστικά έργα να φεύγουν τα νερά να μη μένουν εκεί υπογείως. Αυτό το πράγμα δεν μπορεί να γίνει παράλληλη κυκλοφορία, σε καμία των περιπτώσεων, δεν μπορούν να συνδυαστούν αυτές οι ενέργειες με παράλληλη κυκλοφορία. Αυτά είναι οι άμεσες ενέργειες που πρέπει να γίνουν ήδη ξεκινάμε από αύριο τις διαδικασίες που τις ονομάζουμε πρόδρομες, θα ακολουθήσουν και οι επόμενες και εκτιμώ ότι με τις εγκρίσεις που περιμένουμε από το υπουργείο Υποδομών, που έχουν να κάνουν με μελέτες και κατασκευές έργων στις 5 περιοχές αυτές, πιστεύω τα βασικά έργα σε ένα εύλογο διάστημα περίπου 2 μηνών, θα έχουν γίνει και θα σώσουμε όσο γίνεται την καλοκαιρινή περίοδο».
Μάλιστα, ο κ. Αγαπάκης σημείωσε πως και ο ίδιος θα επιθυμούσε ο δρόμος να άνοιγε αύριο κιόλας, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό, με συνθήκες ασφάλειας και προδιαγραφών.
«Ότι είναι να γίνει στην περιοχή των προβλημάτων του Πανασού, θα γίνει τώρα, μαζί με άλλες θέσεις που αναφέραμε. Εμείς ξέρουμε όλοι μια θέση κατολίσθησης, αλλά το πρόβλημα δεν είναι μόνο η θέση κατολίσθησης που εκδήλωσε το φαινόμενο, υπάρχουν και άλλες θέσεις που εν δυνάμει μπορούν να εκδηλώσουν φαινόμενα, αν όχι αύριο μεθαύριο, σε πέντε ή δέκα χρόνια. Δεν σημαίνει ότι τα φαινόμενα αυτά θα γίνουν αύριο, αλλά μετά από κάποια χρόνια, αυτά δεν είναι θέσεις προσωπικές αλλά έχουν εκφραστεί από εμπειρογνώμονες καθηγητές του Πολυτεχνείου, οι οποίες είναι καταγεγραμμένες. Άρα λοιπόν, οι θέσεις αυτές που έχουν ήδη επιλεγεί για να γίνουν επεμβάσεις είναι με βάσει ερευνητικές γεωτρήσεις, στοιχεία που προέκυψαν μετά τις βροχοπτώσεις και δεν εκδήλωσαν τώρα φαινόμενο αλλά για να μην εκδηλωθεί στο μέλλον πάμε να τα κάνουμε τώρα παράλληλα με το έργο που γίνεται» τόνισε ο κ. Αγαπάκης.
Ξεκαθάρισε δε, πως όποιες εργασίες θα γίνουν, θα γίνουν τώρα. «Θα γίνουν οι βασικές εργασίες, θα δοθεί μετά σε χρήση, δεν θα κλείσει ξανά ο δρόμος το επόμενο διάστημα και οι εργασίες που θα γίνουν θα είναι εκτός δρόμου, που θα εκτελούνται παράλληλα με την κυκλοφορία, δεν πάμε να προλάβουμε τον Ιούλιο, Σεπτέμβριο αλλά για να έχουμε συνεχή κίνηση στον δρόμο».
Ο κ. Αγαπάκης εξήγησε πως το έργο έχει εκτελεστεί στα πλαίσια του ΕΣΠΑ. «Τα 9,5 εκ. είναι από το εθνικό πρόγραμμα ανάπτυξης, ένα νέο πρόγραμμα για δημόσιες επενδύσεις τις οποίες πολύ γρήγορα ο υπουργός Υποδομών υπέγραψε, αναγνωρίζοντας το πρόβλημα και τις δυσκολίες. Δεν εντάσσονται πολύ εύκολα τα έργα, αυτό όμως λόγω της σοβαρότητας και της κρισιμότητας που έχει εντάχθηκε πριν από 3 – 4 μέρες και προχωράμε στα επόμενα βήματα. Τα επόμενα βήματα είναι οι αντίστοιχες εγκρίσεις που αφορούν τις χρηματοδοτήσεις μελετών, εδώ πολλοί λένε να κάνετε αποκατάσταση. Με το μάτι δεν μπορούμε να την κάνουμε, πρέπει να γίνει με βάση έρευνες και μελέτες, όμως δεν γίνονται σε ένα βράδυ, ούτε σε μια βδομάδα. Επομένως αρκετές από τις μελέτες έχουν γίνει, είναι 5 διαφορετικές, στην περιοχή του Απομαρμά για παράδειγμα έχει γίνει η μελέτη. Ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε, προχωράνε και οι υπόλοιπες και απομένει η διαδικασία της ανάθεσης των έργων που είναι με κατεπείγουσα διαδικασία ώστε σε ένα δίμηνο να προλάβουμε να τα συμπτύξουμε όλα αυτά».
Κλείνοντας, ο κ. Αγαπάκης ανέφερε πως όταν ξεκινάει ένα δημόσιο έργο, πρέπει να έχει μια μελέτη που θα είναι αδειοδοτημένη περιβαλλοντικά. «Στη συνέχεια θα γίνει μια προκήρυξη, μια δημοπράτηση, όλα αυτά δεν γίνονται σε δύο βδομάδες ούτε σε ένα μήνα, γι’ αυτό κάνουμε μια αγωνιώδη προσπάθεια, δεν εφησυχάζουμε. Το ότι έχει ενταχθεί το έργο, σημαίνει ότι έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες. Επίσης, πιστεύω ότι αυτή τη βδομάδα θα έχουμε τις πρώτες εγκρίσεις που αφορούν τις μελέτες και έπονται στη συνέχεια τα έργα. Να γνωρίζουν οι συμπολίτες μας από τη Μεσαρά, που αναγνωρίζουν το μεγάλο θέμα πραγματικά, ότι κάποια πράγματα δεν γίνονται με ένα μαγικό κουμπί, πρέπει να γίνουν σωστά τα πράγματα και ο δρόμος θα αποδοθεί στην κυκλοφορία».