Κατά την παρουσίαση της χάραξης του ΒΟΑΚ από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τον περασμένο χειμώνα, εκφράστηκε η ικανοποίηση από πλευράς Περιφέρειας Κρήτης, για την ενσωμάτωση σε αυτήν αρκετών παρατηρήσεων που διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης, ωστόσο τόσο η Περιφέρεια, όσο και ο Δήμος Ηρακλείου, αλλά και το ΤΕΕ/ΤΑΚ τόνισαν τότε την αναγκαιότητα εύρεσης εναλλακτικής λύσης, ώστε η πόλη του Ηρακλείου να μη διχοτομείται από το νέο αυτοκινητόδρομο και να μην καθίσταται αναπόφευκτη κατά συνέπεια και η χρέωση διοδίων ακόμη και στις αστικές μετακινήσεις.
Τελευταία εξέλιξη, σε συνέχεια αυτών των ενστάσεων που εδώ και μήνες έχουν διατυπωθεί, ήταν η υιοθέτηση από το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου στις 8 Μάϊου, της πρότασης του επικεφαλής της παράταξης «Συνεργασία για το Ηράκλειο» Ευριπίδη Κουκιαδάκη και η κατ’επέκταση απόφαση για προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, λόγω της διχοτόμησης της πόλης. «Με δεδομένο ότι στην Πάτρα υπογειοποιούνται 8 χλμ του προαστιακού, ζητάμε ίση μεταχείριση» είχε δηλώσει στο Creta24 ο Αντιδήμαρχος Δημοτικής Περιουσίας Ηρακλείου Μανόλης Βασιλάκης.
Την εξέλιξη αυτή σχολίασε στην εκπομπή ΣΚΑΪ Τώρα και τη Φαίη Σφακιωτάκη ο Ρεθυμνιώτης πρώην Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, δηλώνοντας ξεκάθαρα, αφενός ότι διαφορετική χάραξη δεν μπορεί να υποστηριχθεί οικονομικά, αφετέρου ότι η επιβολή διοδίων ακόμη και σε αστικές μετακινήσεις δεν αποκλείεται ως ενδεχόμενο, ωστόσο είναι υπό εξέταση ο τρόπος χρέωσης. Άφησε μάλιστα αιχμές για ενστάσεις που εξυπηρετούν συμφέροντα και σκοπιμότητες.
«Πρόκειται για ένα έργο με συνολικό μήκος 302 χλμ. Είναι λογικό σε κάποιες περιπτώσεις να δημιουργεί κάποιες οχλήσεις ή να σας το πω πολύ πιο ωμά, να θίγει και κάποια συμφέροντα. Η κίνηση η οποία έγινε πρόσφατα δεν σας κρύβω ότι πραγματικά εμένα μου δημιούργησε πάρα πολλά ερωτηματικά, διότι θεωρώ ότι με αυτόν τον τρόπο μπαίνει σε διακινδύνευση ένα πολύ μεγάλο έργο και νομίζω ότι ο καθένας θα πρέπει να βρεθεί προ των ευθυνών του. Όσον αφορά τη λεγόμενη διχοτόμηση της πόλης, αυτό το οποίο υπάρχει σαν εναλλακτική λύση και είχε προταθεί, είναι ένα έργο επιπλέον 400 εκατομμυρίων ευρώ.
Άρα, θα πρέπει κι εκείνοι οι οποίοι το προτείνουν, να πουν που θα βρεθεί αυτή η χρηματοδότηση. Δεν είναι απλά ότι πηγαίνουμε τη χάραξη νοτιότερα κατά 10 ή 12 χλμ κι ότι είναι ένα απλό τεχνικό έργο. Εμένα μου προκαλεί πάρα πολύ μεγάλη απορία το timing που γίνεται αυτή η κίνηση, διότι είχε αναλυθεί οικονομοτεχνικά για ποιο λόγο δεν μπορούσε να γίνει μία νοτιότερη χάραξη. Και δεν μπορώ να σκεφτώ πως κάποιος, στον οποίο εξηγείται ότι θα απαιτηθούν γύρω στα 400 εκατομμύρια ευρώ παραπάνω σε αυτήν την περίπτωση, προχωράει σε μία τέτοια κίνηση, ακριβώς για να μπλοκάρει το έργο.
Από κει και πέρα όμως, ο καθένας είναι στην κρίση του λαού. Αν κολλήσει το έργο, να πάρει και τις ανάλογες ευθύνες» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κεφαλογιάννης και πρόσθεσε πως πολλές από τις χρηματοδοτήσεις οι οποίες έχουν εξασφαλιστεί, έχουν ένα πολύ συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα απορρόφησης. «Επομένως τέτοιου είδους διαδικασίες, εφόσον δε συζητάμε για κάποιες σημειακές αλλαγές που ούτως ή άλλως έχει δεσμευτεί το Υπουργείο ότι θα γίνουν, μπορούν να δημιουργήσουν ένα τεράστιο πρόβλημα όσον αφορά την πορεία υλοποίησης και τη χρηματοδότηση».
Η διχοτόμηση της πόλης του Ηρακλείου συνδέεται και με τα διόδια.
«Εγώ προσωπικά, μην ξεχνάτε ότι ήδη την προεκλογική περίοδο του 2019 είχα πει ότι αν θέλουμε ποτέ να προχωρήσει αυτός ο δρόμος, προφανώς θα έχει και διόδια. Γιατί πολύ απλά, πέρα από το κατασκευαστικό κόστος, γνωρίζουμε ότι κάθε χρόνο περίπου 80 με 90 εκατομμύρια ευρώ θα απαιτούνται μόνο για τη συντήρηση του δρόμου. Επίσης, μην ξεχνάτε ότι διόδια υπάρχουν σε όλες τις παραχωρήσεις.
Αυτό που πολλές φορές ακούω το τελευταίο διάστημα από τον ΣΥΡΙΖΑ, ότι θα επέβαλε μεν διόδια αλλά θα εξαιρούσε κάποιους, είναι πραγματικά μία πολιτική εξαπάτηση των Κρητικών. Εγώ είμαι από τους τελευταίους, ο οποίος θα ισχυριστεί ότι θα είναι πολύ εύκολο να γίνει μία εξαίρεση. Όποιοι ισχυρίζονται το αντίθετο, θα πρέπει να επικαλεστούν και με βάση ποια νομοθεσία θα γίνει αυτό» σημείωσε ο κ. Κεφαλογιάννης κι εξήγησε ποια σενάρια εξετάζονται από την κυβέρνηση:
«Αυτήν τη στιγμή μελετώνται όλα τα ενδεχόμενα. Σε κάθε περίπτωση, ακόμα κι αν επιβληθούν στο σύνολο των διελεύσεων διόδια, αυτά θα είναι πρώτον ηλεκτρονικά και δεύτερον χιλιομετρικά. Δηλαδή στα 2km για παράδειγμα που θα είναι μια αστική κατά βάση απόσταση, σύμφωνα με τη μελέτη κυκλοφοριακών φόρτων, η χρέωση θα είναι 12 λεπτά του ευρώ, αν τελικώς πάμε σε αυτήν τη λύση. Στην Αττική Οδό για παράδειγμα, όπως και στην Εγνατία, στα αστικά τμήματα υπάρχουν κανονικά διόδια με ενιαία χρέωση 2,80 ευρώ. Άρα, ανεξαρτήτως απόστασης, πληρώνεις το συγκεκριμένο ποσό. Σε εμάς, και αυτό νομίζω είναι μία πολύ μεγάλη αν θέλετε κατάκτηση, θα είναι βάσει χιλιομετρικής απόστασης κι ηλεκτρονικά, χωρίς να υπάρχει δηλαδή ταλαιπωρία.»
Το άρθρο “Γιάννης Κεφαλογιάννης για ΒΟΑΚ: «Δεν αποκλείεται η χρέωση διοδίων και στις αστικές μετακινήσεις»“, δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στο CRETA24.