Ένα νέο κυκλοφοριακό τοπίο στους αστικούς ιστούς των μεγάλων πόλεων της Κρήτης διαμορφώνουν οι νέες παρακάμψεις που θα γίνουν στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.
Μετά από πολύμηνη διαβούλευση, η τεχνική έκθεση της Μελέτης των Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ρίχνει φως στις παρακάμψεις του ΒΟΑΚ λύνοντας σε μεγάλο βαθμό τον γόρδιο δεσμό της διττής χρήσης του νέου αυτοκινητοδρόμου.
Με τις παρεμβάσεις που δρομολογούνται ουσιαστικά αναγνωρίζεται από το Υπουργείο Υποδομών ότι ο νέος ΒΟΑΚ θα έχει χρήση ενός μεγάλου αυτοκινητοδρόμου διασύνδεσης της βόρειας ακτογραμμής της Κρήτης αλλά και αστικού οδικού δικτύου στις μεγάλες πόλεις του νησιού.
Για τις εξελίξεις που θα καθορίσουν το κυκλοφοριακό status quo της Κρήτης τις επόμενες δεκαετίες μίλησαν στην εκπομπή De Facto της Τηλεόρασης CRETA ο αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος Νίκος Ξυλούρης, ο Διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Γιώργος Αγαπάκης και ο γραμματέας της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΑΚ Αντώνης Κουμπενάκης. Για την «ακτινογραφία» του νέου ΒΟΑΚ και τους ανισόπεδους κόμβους που προκρίνονται σε κυκλοφοριακά «προβληματικές» περιοχές μίλησαν επίσης ο Δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης, ο πρόεδρος του ΟΑΚ Λευτέρης Κοπάσης και ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Γιάννης Λιονάκης.
Ειδική αναφορά έγινε για τον «πολύπαθο» κόμβο της Φοινικιάς και τις αλλαγές που δρομολογήθηκαν κατόπιν πιέσεων για τη διατήρησή του. Στο σημείο θα διαμορφωθεί ανισόπεδος κόμβος με χρήση της υπάρχουσας άνω διάβασης. Προβλέπεται είσοδος και έξοδος στον ΒΟΑΚ τόσο ανατολικά όσο και δυτικά της άνω διάβασης.
Η σύνδεση των περιοχών βόρεια και νότια του ΒΟΑΚ είναι δυνατόν να πραγματοποιείται με την δημιουργία 2 κυκλικών κόμβων, οι οποίοι θα χωροθετηθούν ο μεν βόρειος στην συμβολή των οδών Αγ. Ιωάννη Χωστού και Λυκείου ο δε νότιος στην συμβολή των οδών Αγ. Ιωάννη Χωστού και Μάνου Κατράκη.
Ειδική αναφορά έγινε για τη σήραγγα που θα κατασκευαστεί στο Κακό Όρος. Με βάση την παρατήρηση ότι η επιτρεπόμενη ταχύτητα των 70 km/h, που προκύπτει από τα γεωμετρικά στοιχεία της υφιστάμενης οδού σε αυτό το τμήμα, αποκλίνει από τη μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα των 120km/h, έγινε διερεύνηση τεσσάρων εναλλακτικών λύσεων.
Από τη σύγκριση των Εναλλακτικών Λύσεων προκρίθηκε η Εναλλακτική Β που περιλαμβάνει νέα χάραξη με την κατασκευή τούνελ. Μεταξύ 1ης και 2ης καμπύλης κατασκευάζεται δίδυμη σήραγγα μήκους 586 μ.
Στην περίπτωση του κόμβου της λεωφόρου Παπαναστασίου προστίθενται στον αρχικό σχεδιασμό βελτιωτικές παρεμβάσεις στη Λεωφόρο Κνωσού στο τμήμα της από την οδό Θ. Σκορδαλού μέχρι την οδό Παρασκευοπούλου.
Σε κάποιες περιπτώσεις καταγράφονται σημαντικές ενστάσεις όπως στους κόμβους της Ανώπολης, του Τυμπακίου (Σπηλίου), του Αμαρίου και του Κατσαμπά ενώ φορείς της Κρήτης. Επίσης παραμένουν στο «τραπέζι» τα έργα κατασκευής άνω διαβάσεων, τα περίφημα cut and cover, σε συγκεκριμένα σημεία του Ηρακλείου όπως η περιοχή του Εσταυρωμένου, της οδού Ούλωφ Πάλμε και ανατολικά της Βιομηχανικής Περιοχής. Για τις συγκεςκριμένες παρεμβάσεις εξάλλου η τεχνική έκθεση του Υπουργείου Υποδομών αναφέρει ότι «δυνητικά θα μπορούσαν να υλοποιηθούν».
Θολό παραμένει το τοπίο σχετικά με τη χωροθέτηση των διοδίων. Φαίνεται πάντως πως προκρίνεται ένα μοντέλο βάσει του οποίου δεν θα επηρεάζεται η ενδοδημοτική μετακίνηση εντός των αστικών κέντρων της Κρήτης. Αυτό αποτελεί πάγιο αίτημα των φορέων της Κρήτης ώστε ο χρήστης του ΒΟΑΚ να μην επιβαρύνεται με διόδια σε περίπτωση που χρησιμοποιεί τον δρόμο για μετακίνηση εντός του ευρύτερου αστικού δικτύου.
Το άρθρο “Η «ακτινογραφία» των κόμβων του νέου ΒΟΑΚ στο De Facto“, δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στο CRETA24.