Η περίοδος της πανδημίας, έχει καταφέρει να επηρεάσει όλους ανεξαιρέτως τους τομείς, περιλαμβάνοντας επαγγελματικούς έως οικονομικούς αλλά και προσωπικούς. Σχεδόν από το πουθενά, ολόκληρη η ανθρωπότητα έμεινε μετέωρη, παρακολουθώντας απλά τις εξελίξεις και προσπαθώντας να αντιληφθεί το μέγεθος και τη σοβαρότητα του προβλήματος. Η Ελλάδα, μια χώρα άκρως τουριστική, δε θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη από τα νέα δεδομένα, τα οποία μέρα με τη μέρα, ανέβαλλαν την τουριστική σεζόν και συνεπώς οδηγούσαν σε παράταση της οικονομικής αστάθειας των Ελλήνων.
Σήμερα, έχοντας πλέον ολοκληρώσει την επιβαλλόμενη περίοδο καραντίνας, η χώρα προσπαθεί απεγνωσμένα να ξαναβρεί τον ρυθμό της. Τα περισσότερα ξενοδοχεία έχουν ανοίξει, τα μαγαζιά εστίασης επαναλειτουργούν, σε ορισμένες περιοχές βέβαια με μειωμένο ωράριο, ενώ οι τουρίστες έχουν ξεκινήσει να επισκέπτονται ξανά τη χώρα. Φαίνεται λοιπόν, πως όλα δρομολογούνται θετικά, ενδιαφέρον ωστόσο προκαλεί, πώς νιώθουν οι άνθρωποι εκείνοι που εργάζονται στον χώρο του τουρισμού, εν μέσω μιας τόσο πρωτόγνωρης πανδημίας.
Η περίοδος αναμονής, μέχρι να ξεκαθαριστεί το τοπίο με το άνοιγμα των ξενοδοχείων, δημιούργησε άγχος και έλλειψη παραγωγικότητας στους ξενοδοχοϋπαλλήλους. Το αίσθημα αβεβαιότητας είχε πρωταρχικό ρόλο στη ψυχολογία τους, ενώ η αγωνία μεγάλωνε, όσο έπαιρνε παράταση το άνοιγμα των επιχειρήσεων που τους απασχολούσε.
«Υπήρχε αβεβαιότητα, αρχικά επειδή όλα ήταν ρευστά. Το αν θα ανοίγαμε εξαρτιόταν από τα επιδημιολογικά δεδομένα της χώρας μας και των υπολοίπων άρα ήμασταν όλοι σε αναμονή. Και ήταν και περίεργο γιατί συνήθως ήξερες ότι κάποιους μήνες δεν δουλεύεις και τους υπόλοιπους δουλεύεις. Και φέτος πέρασαν πολλοί μήνες απραξίας και το συναίσθημα ήταν κάπως ζοφερό» Μαρία, 25 χρονών
«Οι μήνες αυτοί μόνο αγωνία μπορούσαν να επιφέρουν. Η αναμονή για το πως θα εξελίσσονταν τα πράγματα και ταυτόχρονα το άγχος για να ανταποκριθούμε στις καθημερινές μας υποχρεώσεις, μας προκαλούσαν αρνητικά συναισθήματα, γνωρίζοντας το ”τί μέλλει γενέσθαι” το επόμενο διάστημα προσπαθούσαμε να κρατήσουμε τον εαυτό μας σε συνεχή απασχόληση μέχρι να επιστρέψουμε στους καθημερινούς μας ρυθμούς» Άννα, 28 χρονών
Το άνοιγμα των περισσότερων ξενοδοχείων, ανακούφισε μεν τους υπάλληλους, οι οποίοι μπόρεσαν επιτέλους να εργαστούν ξανά, συνοδευόταν όμως και από νέες απαιτήσεις και κινδύνους που δε μπορούσαν εύκολα να υπολογίσουν. Ένα ενδεχόμενο κρούσμα κορωνοϊού, προϋπέθετε και συγκεκριμένη εκπαίδευση, με στόχο τη σωστή και ασφαλή αντιμετώπιση του.
Έτσι, τα ξενοδοχεία προχώρησαν σε συγκεκριμένες αλλαγές, ως προς τον τρόπο λειτουργίας τους, και σε εντατική εκπαίδευση των υπαλλήλων, αναφορικά με τους τρόπους προστασίας και τους κανόνες υγιεινής.
«Υπήρξε ανακούφιση αρχικά στο άκουσμα του ανοίγματος του ξενοδοχείου! Παρ’ όλα αυτά λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα και όντας προετοιμασμένοι να ανταποκριθούμε στις ανάγκες ενός πιθανού κρούσματος το συναίσθημα του φόβου ξεκίνησε να υποχωρεί!!Με προσοχή και συνέπεια σε καθημερινή βάση, φροντίζουμε για την προστασία τόσο του προσωπικού όσο και των πελατών μας» Άννα, 28 χρονών
«Στην αρχή υπήρχε πολύ άγχος λόγω των αυστηρών πρωτοκόλλων όπου δεν ξέραμε αν θα μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε . Επίσης η χαλαρότητα των επισκεπτών δημιουργούσε μια επιπλέον ανασφάλεια. Είναι δύσκολο να έχεις συνεχώς το άγχος της απολύμανσης, ειδικά σε περιόδους που η πληρότητα ανέβαινε. Αλλά για την ασφάλεια όλων μας το συνηθίσαμε» Νικολέτα, 27 χρονών
Βέβαια, η πιθανότητα εμφάνισης κρούσματος κορωνοϊού μέσα στο ξενοδοχείο είναι αρκετά υψηλή, αν σκεφτεί κανείς ότι τα κρούσματα, στην Κρήτη ειδικά, αυξάνονται καθημερινά. Σε αυτή την περίπτωση, οι υπάλληλοι πρέπει να παραμείνουν ψύχραιμοι, δείχνοντας επαγγελματισμό, τόσο μέσα στο επαγγελματικό τους περιβάλλον, όσο και στο οικογενειακό τους. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και η Νικολέτα, σε περίπτωση εμφάνισης θετικού κρούσματος, χρειάζεται:
«Ψυχραιμία και αποφυγή συναναστροφής με δικούς μας ανθρώπους και ευάλωτες ομάδες για λίγες μέρες. Επίσης αν τα τεστ δεν είχαν τόσο υψηλό κόστος ίσως να έκανα μετά από επαφή με κρούσμα».
Μάλιστα, η αβεβαιότητα των ξενοδοχοϋπαλλήλων, έγκειται και στο γεγονός ότι, δεν υπάρχει ακριβής ενημέρωση, ως προς τη διάρκεια της σεζόν. Με τις αποφάσεις των κυβερνήσεων να ανανεώνονται συνεχώς, οι κρατήσεις και οι ακυρώσεις γίνονται την τελευταία στιγμή. Συνεπώς, η κατάσταση είναι ασταθής και οι υπάλληλοι δε γνωρίζουν, στην ουσία, μέχρι πότε θα έχουν δουλειά.
Εμμανουέλα Φωτάκη