Μπορεί η δεύτερη μέρα των διαπραγματεύσεων για τον επταετή προϋπολογισμό της Ε.Ε. (Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο ή ΠΔΠ) και το Ταμείο Ανάκαμψης, που ξεκινάει επισήμως στις 12 ώρα Ελλάδος, να πάει καλύτερα από την πρώτη; Μετά από σχεδόν οκτώ ώρες διαβουλεύσεων χθες, επήλθε κινητικότητα μετά το δείπνο των ηγετών – αλλά κι αυτή προσέκρουσε στο τείχος που ονομάζεται Μαρκ Ρούτε, αναφέρει η Καθημερινή.
Σε μία προσπάθεια άρσης του αδιεξόδου σχετικά με το πώς θα λαμβάνονται οι αποφάσεις για την εκταμίευση των πόρων του Ταμείου, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ παρουσίασε χθες το βράδυ τροποποιημένη πρόταση για τη φάση της υλοποίησης των εθνικών προγραμμάτων ανάκαμψης και ανθεκτικότητας. Σύμφωνα με αυτήν την πρόταση, που διέρρευσε στο Politico Europe, αν δεν υπάρχει συναίνεση στην Οικονομική και Δημοσιονομική Επιτροπή της Ένωσης (όργανο που αποτελείται από ανώτερους υπαλλήλους των εθνικών διοικήσεων και των κεντρικών τραπεζών, της ΕΚΤ και της Επιτροπής) ότι πληρούνται οι όροι για την εκταμίευση, το θέμα θα παραπέμπεται στο Συμβούλιο.
Η Κομισιόν, βάσει της πρότασης αυτής, δεσμεύεται να μην αποδεσμεύσει κονδύλια πριν το θέμα να συζητηθεί σε επίπεδο ηγετών – χωρίς να είναι σαφές αν τα κράτη-μέλη θα έχουν δικαίωμα βέτο. Ωστόσο ο Ρούτε επέμεινε στο αίτημα της ομοφωνίας, ενώ η πρόταση κρίθηκε απαράδεκτη από πολλά κράτη-μέλη στην αντίθετη κατεύθυνση, οδηγώντας τον Σαρλ Μισέλ να βάλει τέλος στις διαπραγματεύσεις γύρω στις 11.30, με τα πνεύματα να έχουν οξυνθεί κατά της Ολλανδίας. Υπενθυμίζεται ότι η αρχική πρόταση Μισέλ προέβλεπε έγκριση της εισήγησης της Κομισιόν για τα προγράμματα από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο μόνο στην πρώτη φάση – και με ειδική πλειοψηφία, όχι ομοφωνία. «Η Ολλανδία είναι απολύτως απομονωμένη στο θέμα αυτό» σημειώνει πηγή με άμεση γνώση των διαπραγματεύσεων. Ωστόσο ο Ρούτε αργά χθες σε δηλώσεις του σηματοδότησε ότι είναι διατεθειμένος μόνος του να μπλοκάρει τη συμφωνία.
Το θέμα της διακυβέρνησης δεν είναι το μόνο ανοιχτό. Ο Μισέλ κατέθεσε νέα, βελτιωμένη πρόταση και για τη μεθοδολογία κατανομής των πόρων. Η πρόταση εξακολουθεί να προβλέπει ότι το 70% θα διανεμηθεί βάσει των αρχικών κριτηρίων της Επιτροπής (πληθυσμός, ΑΕΠ κατά κεφαλή, ανεργία 2015-9), αλλά το υπόλοιπο 30% θα βασίζεται περισσότερο στην πτώση του ΑΕΠ το 2020 και λιγότερο στη συνδυαστική επίδοση του 2020-1. Αυτό ευνοεί περισσότερο τις χώρες που θα καταγράψουν την πιο βαθιά ύφεση φέτος, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Εν τω μεταξύ, άλλα μέλη των «φειδωλών 4» (των οποίων ηγείται άτυπα η Ολλανδία) έθεταν επιπλέον προσκόμματα: η Αυστρία επέμενε ότι το συνολικό ύψος των επιχορηγήσεων πρέπει να είναι σημαντικά χαμηλότερα από τα 500 δισ. ευρώ, ενώ η Δανία πρωτοστατούσε στην προσπάθεια περαιτέρω μείωση του ΠΔΠ από τα 1,074 τρισ. που έχει προτείνει ο Σαρλ Μισέλ στα 1,05 τρισ. ευρώ. Το ζήτημα των «επιστροφών» από τον προϋπολογισμό για τις χώρες αυτές και τη Γερμανία παρέμενε επίσης ανοιχτό, με χώρες όπως η Ελλάδα να επιμένουν ότι θα γίνουν αποδεκτές μόνο αν παραμείνει αλώβητο το Ταμείο Ανάκαμψης, τόσο σε συνολικό ύψος (750 δισ.) όσο και στο μίγμα επιχορηγήσεων και δανείων. Τέλος, το εκρηκτικό ζήτημα της διασύνδεσης της κοινοτικής χρηματοδότησης με το κράτος Δικαίου δεν βρέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων την πρώτη μέρα, αλλά είναι μία ακόμα νάρκη που μπορεί να ανατινάξει τη Σύνοδο.
Η πρόοδος την πρώτη μέρα ήταν μηδαμινή και τα περιθώρια περαιτέρω παραχωρήσεων προς τους φειδωλούς πλέον πολύ περιορισμένα. Στις επόμενες ώρες θα ξέρουμε αν θα φανούν ρωγμές στο τείχος Ρούτε ή αν θα οδηγηθούμε σε ναυάγιο.
Πηγή: Καθημερινή